Na začiatku bolo slovo. Presnejšie prísľub novozvoleného primátora hlavného mesta Matúša Valla, že v Bratislave nastáva nová doba. Doba slušnosti a transparentnosti. Ako jeden z výsledkov tejto zmeny sa mali stať najtransparentnejšie výberové konania na posty šéfov mestských podnikov. Vraj také ešte Bratislava nezažila. A nemýlil sa ten pán Vallo. Nezažila! V priamom prenose sledujeme veľmi zvláštne dejstvá jedného veľkého predstavenia. Všetky štyri výberové konania z pred niekoľkých dní sa stali fraškou. Napísali sa o nich už viaceré texty z pier viacerých autorov a odzneli k tejto téme už viaceré informácie – každý sa venoval tomu, čo ho zaujíma. Mňa zaujíma doprava v meste a tak, ak dovolíte, budem sa venovať Dopravnému podniku.
Doslova podivuhodnosti sa začali na verejnom vypočutí kandidátov, kde sa viacero ľudí zháčilo nad tým, že výberová komisia (menovaná primátorom Vallom, ktorý za jej činnosť logicky nesie plnú zodpovednosť) vcelku nedôsledne dovolila postúpiť do finále človeku, ktorý nesplnil požadované kritériá. Ak sa pýtate, ako je to možné, nie ste sami. Pýtajú sa to takmer všetci, ktorí s týmto faktom prišli do styku. Meno tohto pána je Martin Rybanský. Kto je tento človek, ktorého sa vehementne rozhodol pred týždňom na tlačovej konferencii brániť a zasadiť sa za neho samotný primátor Vallo? Predstavme si ho. Pre lepšiu orientáciu a prehľadnosť si dovolím faktografický formát:
12/2011
Partička Ing. Jaroslav Štrba spoločne s manželkou Jána Buocika (bývalého a aj terajšieho mestského poslanca Bratislavy a člena dozornej rady v Dopravnom podniku) a ďalšími dvomi ľuďmi kupujú spoločnosť BUS TRADE s.r.o.
06/2012
Pán Jaroslav Štrba prijíma do BUS TRADE s.r.o. čerstvého absolventa Žilinskej Univerzity pána Martina Rybanského (nejde o zhodu mien – ide presne o toho pána Rybanského, o ktorom píšem).
01/2015
Pán Martin Rybanský sa osvedčil ako zamestnanec a prechádza do inej spoločnosti z portfólia famílie Buocikovcov – do BUS servis s.r.o.
10/2015
Pán Jaroslav Štrba nastupuje za primátora Iva Nesrovnala do Dopravného podniku ako Podpredseda predstavenstva – priama vstupná brána k nevídaným príležitostiam sa otvorila.
02/2016
Pán Jaroslav Štrba už ako podpredseda predstavenstva Dopravného podniku prijíma do mestskej firmy svojho zamestnanca zo súkromnej sféry, pána Martina Rybanského. Pán Rybanský sa ako overená osoba razom stáva riaditeľom divízie Autobusy.
04/2016
Pán Jaroslav Štrba kupuje podiel v BUS servis s.r.o.
02/2019
Primátor Matúš Vallo sa v duchu svojich silných volebných rečí pokúša verejnosti ukázať, že dáva stopku „nekalým praktikám“ a vyhadzuje ľudí zodpovedných za predražené nákupy o stovky percent – medzi vyhodenými je aj pán Jaroslav Štrba. Link k udalosti je tu:
03-04/2019
Primátor Matúš Vallo narýchlo sanuje situáciu v mestskom podniku a dočasne menuje do uvoľnených pozícii ľudí, ktorí, ako sám prezentuje „NEBOLI“ prepojení na vyhodených manažérov, zodpovedných za rozkrádanie v Dopravnom podniku. Ako veľmi naivné (alebo vopred dobre premyslené) boli jeho rozhodnutia dokazuje fakt, že do pozície povereného riaditeľa prevádzkového úseku menuje pána Martina Rybanského. Na koho podnet, či odporúčanie sa tak stalo sa môžeme len domnievať….
06/2019
Primátor Matúš Vallo oznamuje, že dôveruje ním nastoleným procesom výberu kandidátov a navrhne mestskému zastupiteľstvu pána Martina Rybanského na zvolenie za nového predsedu predstavenstva DPB.
Urobil tak verejne pred médiami bez ohľadu na to, že niekoľko dní je v priestore viacero informácií o tom, že zmienený pán nespĺňa primátorom zadefinované základné kritériá, že je s najväčšou pravdepodobnosťou v konflikte záujmov, že sa zúčastnil ako člen výberových komisií na odsúhlasení predražených nákupov v Dopravnom podniku a že na verejnom vypočutí otvorene klamal prítomným, keď povedal, že nie je v konflikte záujmov (viac ako osobné prepojenie na člena Dozornej rady DP – teda toho orgánu, ktorý ho má kontrolovať, asi nie je vôbec dôležité).
Primátor Matúš Vallo svoju nomináciu odôvodňuje tým, že v osobe pána Rybanského vidí manažéra, ktorý zabezpečí rovnováhu medzi integritou a kontinuitou. Mne sa na pery tisnú otázky – Integritou ku komu pán Vallo? Kontinuitu čoho – hádam len nie katastrofálnych hospodárskych výsledkov podniku a predražených nákupov autobusov?
Skoro by som zabudol: pán primátor Matúš Vallo, so slovom kontinuita ale narábajte uvážlivo. Nechcete hádam kontinuálne pokračovať v ekonomickom prepade Dopravného podniku, však? Málokto vie, ale ja áno: v rokoch 2014-2016 bol Dopravný podnik ziskový. V roku 2017 už so stratou 2 mil. EUR (!) a za rok 2018 (dáta sa záhadne ani pol roka od uzávierky stále nezverejnili) sa očakáva pravdepodobne až 8 miliónová sekera (!!!). Ak toto neviete, ste amatér. Ak to viete a tlačíte svojho Rybanského, ste nástrojom v niekoho rukách. Prepáčte pán Vallo, ak máte Bratislavčanov za idiotov, je to Vaša vec, ale ja Vám oznamujem, že sa medzi také „stádo“ neradím a všetko, čo som vyššie napísal myslím úplne vážne.
Potom prišla „dojímavá“ (pre mňa však komická) situácia, keď pani Blahová pri verejnom oznámení výsledkov výberových konaní vyzýva všetkých, aby sa na chvíľu stali audítormi a aby víťazov auditovali. Sledujte video od 23tej minúty:
https://www.youtube.com/watch?v=KwKUljM7zhw
Tak som ju poslúchol a dal som si tú námahu. Urobil som krátky audit nákupu autobusov za obdobie, keď v komisiách sedel (favorit primátora Valla) pán Martin Rybanský a keď za faktúry a ich úhrady zodpovedala pani Katarína Janošťáková. Nech sa páči, pozrite si sumár nákupov:
Pozornému čitateľovi asi práve neušlo, že sa na scénu dostáva nové meno. Katarína Janošťáková. Možno by sme túto postavičku z vnútra Dopravného podniku mohli prehliadnuť, ale my to neurobíme. Naopak. Trošku sa jej povenujeme. Keď prídeme ku koncu budete sa, milí čitatelia, čudovať presne tak, ako som sa čudoval aj ja, čo všetko sa deje na Magistráte hlavného mesta Slovenskej republiky a sami zistíte, že maniére, ktoré tam panujú, nie sú o nič rozdielne ako tie, ktoré sme mali na Úrade vlády SR z čias tretej Ficovej vlády.
Poďme teda na to a predstavme si túto, možno nenápadnú, ale o to viac zaujímavú pani. Podobne, ako pri pánovi Rybanskom, aj pri jej predstavení si dovolím faktografický formát:
07/2010
Účtovníčka Ing. Katarína Janošťáková priberá do svojej firmy Mirabella s.r.o. ako 50% spoluvlastníka Antonina Vadalu. Vtedy verejne neznámeho Taliana. Ide však o toho istého pána, ktorý dnes už komunikuje obmedzený na slobode s talianskymi vyšetrovateľmi a vysvetľuje im svoje kontakty a spoluprácu s mafiánskou organizáciou z Kalábrie známou pod označením ´Ndrangheta.
01/2017
Ing. Katarína Janošťáková nastupuje do DPB ako hlavná účtovníčka.
V priebehu roka 2017 sa organizujú 3 tendre na nákup autobusov / elektrobusov, na ktoré pani Katarína Janošťáková dohliada. Všetky tri tendre sú samozrejme pod kontrolou divízie autobusov, ktorej šéfuje pán Martin Rybanský. Ten je členom všetkých troch výberových komisií, ktoré v každom jednom prípade vyberajú ako víťaza tendra českú spoločnosť SOR Libchavy s.r.o., ktorú vlastní J&T.
Pani Katarína Janošťáková, ako hlavná účtovníčka takisto zodpovedá za kontrolu a schvaľovanie faktúr za všetky predražené náhradné diely, ktoré nakupujú jednotlivé divízie, vrátane „rybanského“ divízie autobusov.
02/2018
Mediálne sa prevaľujú informácie o prepojení pani Kataríny Janošťákovej na Antonina Vadalu, jej prepojenia na stranu SMER-SD a tiež sa spomína nevídaný úspech v eurofondovom tendri, kde jedna zo spoločností, kde pôsobila ako predsedníčka predstavenstva, získala od rezortu Mareka Maďariča šialených 203.8 milióna EUR.
03-04/2019
A teraz prichádza finále! Pani Katarínu Janošťákovú (s profilom, ktorý môžeme vnímať akokoľvek, len nie slušne) sa primátor Bratislavy Matúš Vallo, podporovaný stranami Progresívne Slovensko a Spolu, ktoré sa denne bijú do pŕs ako vyčistia slovenskú politiku a celé Slovensko, osobne rozhodne menovať za riaditeľku ekonomického úseku celého Dopravného podniku.
06/2019
Komisia a prepáčte mi, že dnes to už dám do úvodzoviek „odborníkov“, navrhuje po tesnom výsledku vo výberovom procese na nového šéfa Dopravného podniku, z dvojice krízový manažér – manažér kontinuity, pána Martina Rybanského.
Ten podľa nich vyhovuje zámerom vedenia Bratislavy o transparentnom a hospodárnom riadení mestského podniku. Ako sa chce k tomu pán, ktorého krátku, ale za to bohatú nedávnu minulosť priamo vo vnútri Dopravného podniku sme si predstavili, dopracovať nevedno. A zjavne to nevie (a nemôže vedieť) ani samotný primátor Matúš Vallo. Aj keď svoje verejné vystúpenie a verejnú obhajobu výsledku svojej komisie a obhajobu svojho obľúbenca Martina Rybanského zakryl pod čarovné – „pán Rybanský predstavuje kontinuitu“, v mojich očiach neuspel. Ani Rybanský a ani Vallo.
Ak sa tu oháňa šéf mesta kontinuitou, tak potom tú kontinuitu môžeme asi očakávať aj ako kontinuitu Vadalovho vplyvu v DPB. Na čele podniku s tandemom Rybanský ako šéf celého podniku a Vadalova účtovníčka Janošťáková, ako šéfka ekonomiky „dopravákov“ sa to isto podarí.
Spolupráca tejto zohratej dvojice Rybanský – Janošťáková môže veselo pokračovať ďalej (s požehnaním slušného primátora Matúša Valla). A vyskúšať si to môžu napríklad aj čoskoro, hneď pri Vallom už proklamovanom nákupe 80 nových autobusov:
Aby ste pochopili, že nemám nič osobné voči pani Katke, treba ozrejmiť prečo mám obavu o ekonomické výsledky Dopravného podniku hlavného mesta. Pani Janošťáková, ktorá je už na „čakačke“, aby sa stala hlavnou zodpovednou za ekonomiku celého Dopravného podniku Bratislava, má niekoľko „drobných závad“. Za tie považujem jej naozaj skvostné „výsledky“ v súkromnom podnikaní. Tu je prehľad a názor si urobte Vy sami. Spoločnosti, ktoré vlastní, alebo spolu vlastní:
Mirabella s.r.o. – nedoplatky vyše 17 tisíc EUR
https://finstat.sk/45468575/dlhy_nedoplatky
KPA Consulting s.r.o. – nedoplatky vyše 9 tisíc EUR
https://finstat.sk/45002673/dlhy_nedoplatky
ABICON Slovakia s.r.o. – nedoplatky 6 tisíc EUR
https://finstat.sk/35960906/dlhy_nedoplatky
Alcester s.r.o. – nedoplatky 4 tisíc EUR
https://finstat.sk/36664499/dlhy_nedoplatky
Nuž… Čo napísať na záver, hádam, len toľko, že sme sa nevenovali pánu poslancovi Buocikovi, ktorý v dávnej minulosti dal čerstvému absolventovi Martinovi Rybanskému príležitosť vstúpiť do profesionálneho života. Vcelku nenápadný mestský aj župný poslanec, ktorý sa v Ružinove pokúšal urobiť dieru do sveta, je okrem iného aj majiteľom stoviek schránkových firiem. Áno čítate dobre – schránkových. Presne takých, aké celá opozícia, zahalená v plášti slušnosti kritizuje. Náhodou sme spomedzi nich našli jedného z tých, čo vodu kážu a víno pijú. Ale to nech si už zodpovie so svojim svedomím pán poslanec Buocik. Ja sa len zamýšľam nad tým, akou formou podniká podnikateľ v autobusovom biznise, keď potrebuje vlastniť spleť stoviek firiem, ktoré vznikajú a zanikajú?
…všetko čo sa mi podarilo zistiť, všetko, čo som tu prezentoval a napísal, všetko to má nádych mafiánskych praktík. Všade kde sa pozriete sú „naši ľudia“. Fico mal Troškovú, Vallo má Janošťákovú. A nad tým celým sa s úsmevom južana vznáša Antonino Vadala, familiárne prezývaný Nino, na ktorého príbehu sa „vyrobili“ nové „slušné“ a „progresívne“ politické sily. Nemáte aj Vy, Bratislavčania a celkovo občania Slovenska pocit, že sme účastníkmi megapodvodov? Veľký bič a malý dvor by sa v tomto prípade viac ako žiadalo…
A malé transparentné audítorské PS – pripájam všetky verejne dostupné linky na nákupy autobusov v Bratislave a v mestách v ČR a PL, kde sa behom posledných 2 rokov nakupovali tie isté modely:
Model SOR NB 12
Bratislava:
Most a Litvínov:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/883085
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/4016104
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/8298203
Praha:
https://www.hlidacstatu.cz/Detail/6781891
Model SOR NB 18
Bratislava:
Praha:
https://www.hlidacstatu.cz/Detail/6781931
Model SOR NS 12
Bratislava:
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-zakaziek/detail/409276
Hradec Králové:
http://www.hybrid.cz/elektrobusy-v-hradci-kralove-vyzkouseli-jsme-jak-se-jezdi-se-sor-ns-12-electric
https://www.trucker.cz/rubriky/bus/elektricky-autobus-sor-v-hradci-kralove_47042.html
Olomouc:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/3515534
https://www.dpmo.cz/informace-pro-cestujici/aktuality/?id=176
https://www.auto.cz/olomouc-ma-na-pravidelne-lince-svuj-prvni-elektrobus-125580
Havířov:
http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=14526&secid=7
Lublin, Poľsko:
http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2019/2/23/elektrobusy-sor-do-polskho-lublinu-nezam?rq=Sor%20ns%2012
Ďaľšie skutočnosti, ktoré potvrdzujú , ...
No, asi to treba nechat vyhnit a uvidime, ci ...
Čo si Bratislava zvolila to má. A keď to ...
https://dennikn.sk/blog/1511030/ako-vystrasi… ...
Vstanou noví podvodnici! ...
Celá debata | RSS tejto debaty